imageHypertoni:
den tysta döden

Hypertoni kallas ibland för den tysta döden, då det ofta inte finns några uppenbara symptom som indikerar att blodtrycket har blivit onormalt högt. Om det inte behandlas i tid finns det ett flertal möjliga konsekvenser, allt från cirkulationsproblem i blodomloppet, benskörhet och nedsatt njurfunktion till stroke och hjärtattack. Hypertoni är i dag en av den mest spridda åkomman i världen. Den påverkar ungefär 20 % av världens befolkning. I många länder påverkas upp till 50 % av befolkningen över 60 år.

Att upptäcka hypertoni

Högt blodtryck har ofta ett samband med stress, övervikt, rökning och diabetes, men det kan även vara ärftligt.

Om du har en livsstil som gör att du finns i riskzonen eller om det finns hypertoni i släkten, är regelbundna blodtrycksmätningar viktigt. Detta är en enkel förebyggande åtgärd för att ha blodtrycket under kontroll.

Att handskas med hypertoni

Alla är vi olika, men om hypertoni upptäcks och behandlas innan några andra komplikationer uppstår är chanserna för tillfriskning stora. Om ni behöver medicinera, följ läkarens föreskrifter noga. Det finns mycket ni kan göra för att sänka er blodtryck och hjälpa er att må bra samtidigt.

Hälsoråd

Ät bättre – En idealisk kost är välbalanserad, med ett lågt kaloriintag, färska grönsaker, potatis eller ris. Den bör innehålla lite animaliskt fett och salt, men mycket grönsaker och frukt. Kom ihåg salt är ofta dolt i skivat kött, ost och ”redan färdiglagade” måltider.

Det är inte fel att dricka ett glas vin ibland, men alkohol och även nikotin i stora mängder är skadligt för ert blodtryck.

Motionera regelbundet – En hälsosam diet är inte det enda sättet som kan hjälpa er att sänka ert blodtryck. Regelbunden motion, och avkoppling är också viktigt. Det positiva med alla dessa åtgärder är att det också hjälper till att bekämpa oönskat fett, trötthet, andfåddhet och stela leder. Samt att reducera stress och mental trötthet. Du blir helt enkelt mer energiskt, uthållig och lugnare.

Att bibehålla kontinuiteten i alla dessa saker är väldigt viktigt. Regelbunden motion är bättre än tredagars överansträngd träning följd av ingenting och sedan en ny tredagars träning. Raska promenader (10 000 steg om dagen), cykling, joggning eller simning ger en lagom ansträngning av hjärtat och är tillräckligt för att åstadkomma en träningseffekt. Extrema sporter som viktlyftning och body buildning skall man vara försiktig med om man har ett högt blodtryck

Ta tid att koppla av – Kontinuerlig avkoppling kan vara värdefullt, eftersom det har en effekt på det autonomiska nervsystemet, av vilken en av funktionerna är att förtunna http://trycheapviagra.com/ och vidga blodartärerna, därför påverkar det blodtrycket.

Avkoppling med hjälp av specifika övningar som yoga kan sänka pulsen och därmed minska belastningen på hjärtat. Samtidigt blir du lugnare och mer samlad.